Sivut

tiistai 25. syyskuuta 2012

Sairasloman pohdintoja

On sairastamisessa ja tästä seuranneesta tauosta näemmä jotain hyvääkin.. tässä tauon aikana on tullut pohdiskeltua omaa ja Jipsin aksailua moneltakin kantilta.

Meidän aloitettua kisaamisen ja huomatessa yhteistyön pelaavan myös näissä tilanteissa, mun mielessä alkoi kehittyä haave kolmosiin noususta. Tiedostin kuitenkin, että ennen varsinaista 3-luokassa kisaamista tarvittaisiin lisätreeniä aika monessakin asiassa. Tässä tauon aikana oon katsellut useita ja taas useita omasta mielestäni upeita agilitykoirakoita ja heidän suorituksiaan videoilta. Tätä myötä omassa mielessä on vahvistunut jossain määrin kuva siitä, miltä haluaisin meidän menon näyttävän (ja tätä myötä tietysti myös tuntuvan).

Listaan seuraavaksi näitä mun huomioimia treenikohteita lähinnä muistilistaksi itselle:
  • Oikeesti itsenäiset kepit!
    • Vaikka Jips ei kisoissa oikeesti virheitä oo tehnykään, niin mun tavoite olisi silti saada kepeistä niin itsenäiset, että mä pystyn irtoamaan vaikka toiselle puolelle kenttä ja otus suorittaa ne loppuun.
    • Vaikeiden sisäänmenojen vahvistamista entisestään ja tähänkin ennen kaikkea itsenäisyyttä
  • Oikeesti itsenäiset KAIKKI esteet! :D
    • Tarvitsisi muistaa treenata paljon enemmän ihan kaikkia esteitä, niin rengasta, muuria, okseria, pussia ja pituutta
  • Vapautus kontakteilta VAIN ja ainoastaan tule-vapautuskäskyllä!
    • Samaa sanaa käytetään monissa muissakin paikoissa vapautuksiin, kun olen otuksen jättänyt johonkin käskyn alle.
    • Tätä ollaan huomaamatta treenattu nyt paljon ja tavoite seuraavaksi päästä taas testailemaan kontakteilla.
  • Esteiden layerointia :)
    • Tää tietysti edellyttää koiralta huomattavaa esteiden itsenäistä suoritusta, joita siis aletaan paukuttaa omatoimitreeneissä ihan kaikilla esteillä.
    • Tän layeroinnin avulla saisin tosi hyvin etumatkaa radalla
  • Esteiden merkkaamista ennakoinnissa
    • Jossain määrin ollaan treeneissä tehtykin tätä ja tähän asti ainakin normihypyillä tää on toiminu. Näin ollen olen päässy ohjaamaan esteitä huomattavasti kauempaa.
  • Itselle aina vaan varmuutta kaikkiin ohjauksiin, unohtamatta ihan niitä perusohjauksia!
    • Pitää muistaa ohjata jopa hieman ylihuolellisesti, ihan ne kaikki takaakierrotkin. Ekalla kolmosten hypäriradalla mä sössin ihan perus takaakierron ohjauksen ja niin jätti koira kiertämättä. Mutta täysin oma moka! En ohjannu... ;)
  • Oman liikkeen rytmitystä!
    • Mä oon kehittynyt viime aikoina, ainakin omasta mielestäni, jonkun verran ton radalla liikkumisen suhteen! :) Spurttailua on havaittavissa ja jopa joitakin jarrutuksia. Näitä treenejä silti kovasti lisää.
  • Radanohjausta ihan ilman koiraa!
    • Mielestäni mä pystyn aika hyvin näkemään Jipsin mun päässäni radalla ;) jolloin mä pystyn mielessäni käymään läpi rataa ja pohtimaan eri ohjausvaihtoehtoja. Myös niissä omatoimitreeneissä pitäis enemmän keskittyä siihen radan suunnitteluun eikä vain tekemiseen.

Kaikkien edellä mainittujen tavoitteiden lisäksi mun haaveissa siintää osallistuminen Next Level-leireille. Huoh! Voi kun joskus pääsisi... Ens vuoden leireille on haku juuri käynnissä, mutta vielä tällä kertaa en aio edes hakea mukaan. Suunnitelmissahan on, että Jips jää ens keväänä mammalomalle ja toisekseen mä uskon, että mulla on vielä aika paljon saatavaa ihan meidän seuran treeneissä. Vuoden päästä mulla onkin tonne tyrkyllä KAKSI potentiaalista pikkuotusta! :D


Masmus söpöläinen <3

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti