Sivut

perjantai 17. toukokuuta 2013

Tokotokot

Eilen oli pitkästä aikaa taas tokotreenit, joihin otin tällä kertaa Jipsinkin mukaan ajatuksella, jos vaikka jotain. Ja ehdittiin oikein hyvin Jipsinkin kanssa treenailemaan. :)

Liikkeinä meillä oli ohjelmassa luoksetuloa, liikkeestä seisomista ja ruutua. Ensinnäkin nää treenit oli mulle oikeesti aika silmiä avaavat ajatustasolla. Jipsin kanssahan me on treenattu hyvin pitkälle ns luokkaa kerrallaan. Miksi?! Ei sillä, että mitenkään pitkällä silti oltaiskaan.. että senkin kanssa muutoksen voi hyvin tehdä nyt. Mutta pointtina vaan, etä todellakin mä voin Masin kanssa treenata myös ns luoksetulon stoppia ja ylipäänsä liikkeestä seisomista. Eihän koiran tarvi edes tietää, että kyseessä on joku tokoliike, saati että se tehtäis luoksetuloon liittyen.

Yleisesti ottaen Masilla on oikeesti TOSI hyvä draivi tehdä juttuja! Eilen treenailtiin sieläpä Eteläpuistossa, missä oli aksatreenit samaan aikaan sekä lisäksi tietysti meidän oman ryhmän pari muuta koiraa, joiden lisäksi lukematon määrä ohikulkijoita. Silti mulla ei käyny edes mielessä, että otus lähtisi johonkin. Lisäksi mun pitää oikeesti alkaa hyödyntää Masin hyvää virettä, nostaa ja pitää sitä ylhäällä riittävästi, jotta saadaan liikkeisiin oikeesti räjähtävyyttä. Mä oon Jipsin kanssa oppinu niin "varomaan" tota vireen nousua tokossa, ettei se mee yli (pah!). Mä tiedän aksasta, ettei noiden vire ainakaan helposti mee mitenkään yli ja tokossakin tätä pitää hyödyntää. Riittävän vireen kautta otukseen saa oikeesti sitä haluttua räjähdystä ja liikkeisiin tulee intoa. Toisaalti Masin kanssa nurja puoli voi tulla sitten ääntelyn kautta, mutta sitä ei vaan saa sallia tokotreenissä, vaikka olis kuinka kivaa.

Luoksetulossa keskityttiin vauhtiluoksetuloon niin, että palkkasin otuksen parhaasta mahdollisesta vauhdista. Hömm.... näköjään Masilainenkin on oppinu jo lahjakkaasti hidastamaan ennen mua. Nyt siis PALJON näitä vauhdikkaita luoksetuloja, myös Jipun kanssa, niin, että lelu lentää oikeesti siitä parhaasta vauhdista.

Liikkeestä seisomiseen liittyen aloitettiin kokeilemalla kiertämisiä puun ympäri. Tääss ideahan luonnollisesti on saada koira irtoamaan vähän kauemmas, josta takaisin tulon yhteydessä voi sitte treenailla pysäytyksiä yms. Meillä tuli nyt varmaan ensimmäiseksi läksyksi opetella noita kiertämisiä kauempaa ja ILMAN ääntä. Mun tarvii ainakin alkuun olla huolellinen, etten yhdistä tähän mitään aksaohjaamista tms jotta koirakin oppii erottamaan tokotreenit aksasta. Jo tosta puun kiertämisestä on silti hauska nähdä, kuinka koirulaisilla vire nousee kun ne pääsee ns itse suorittamaan itsenäisesti. :)

Ruutua tehtiin myös kosketusalustan avulla. Hienosti Masilla oli muistissa kontaktiesteiden opetteluun liittyen kosketusalustan merkitys. :D ja ilmeisesti ollaan ruutua treenailtu muutenkin sen verran, että otuksella oli alun alkaen selkeä käsitys, että sinne törppöjen keskelle kuuluu mennä. :) Hieno otus!

Jipsin kanssa tehtiin myös kaikkia samoja liikkeitä, lisäksi seuraamisia ja vähän kaukoja. Jipsin kanssa saatiin aikaiseksi TOSI pahat häiriöt, kun treenailtiin siinä kävelytiellä, missä meni ohikulkijoita ihan jatkuvasti. :) Mutta ei puhettakaan, et Jipsikään olis ollu kiinnostunut lähtemään mihinkään.

Suurin oppi ja anti oli mulle itselle se tärkein ajatus, että mun tarvii oikeesti hoksata itsekin, että toko voi olla myös hauskaa ja liikkeistä voi tehdä myös hauskoja temppuja! Mun tarvii huolellisesti palastella liikkeitä ja miettiä vähän etukäteen, miten mä saan kaikista hitusen hauskempia, jota kautta saadaan touhusta mulle itsellekin kivempaa. :) Koirien häntien heilumisesta päätellen niillä on mukavaa jo nyt, kun vaan tehdään yhdessä jotain, mutta vois se varmaan vieläkin kivempaa olla. ;) ja koska tosiaan molemmat otukset rakastaa päästessään tekemään sopivasti itsenäisesti, niin mun tarvii suunnitella liikkeitä siihen suuntaan.

Olennaisimmat läksyt mulle siis: oman ajatusmaailman muutos tokon osalta. :D Masilta pitää alkaa vaatia perusasentoa ILMAN kädellä ohjausta, noutoa pitää ehdottomasti työstää, samoin kun noita kiertämisiä, jota kautta voi sitten aloitella stopit. Lisäksi molempien kanssa pitää aloitella tunnaria. Toisin sanoen kaikkea voisi treenailla.. :D

Treenien päätteeksi kävästiin vielä pieni kävely Näsijärven rannalla ja niinpä se Masikin on näemmä oppinut Jipsilä tutun läpsyttelyn ja pärskeiden kiinnioton. :D Mahtavia otuksia! Hauska kesä siis tiedossa..



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti